تا 77 درصد تخفیف بهاره روی تمامی آموزش‌ها

سرمایه‌گذاری
منوی دسته بندی

آموزش نصب و فعال سازی وای فای در ویندوز سرور 2016 و 2019

آموزش نصب و فعال سازی وای فای در ویندوز سرور 2016 و 2019

در این مطلب قرار است آموزش نصب و فعال سازی وای فای در ویندوز سرور 2016 و 2019 را داشته باشیم . مایکروسافت برای امنیت بیشتر خیلی از سرویس‌هایی که در ویندوز 10 به صورت پیش‌فرض فعال است را در نسخه سرور غیرفعال کرده است. یعنی این سرویس‌ها وجود دارند ولی فعال نشدند. کافیست که Feature یا سرویس موردنظر را نصب و اجرا کنیم. در این مطلب به دو صورت فرآیند نصب و فعالسازی وای فای در ویندوز سرور را انجام می‌دهیم. روش اول به صورت گرافیکی و روش دوم از طریق دستورات پاورشل (PowerShell) تا دوستانی که علاقه‌مند به دستور هستند هم لذت ببرند.

دقت داشته باشید که طبق گفته مایکروسافت فعالسازی سرویس Wireless LAN Service ریسک امنیتی دارد و اگر واقعا نیاز ندارید و به شبکه LAN به صورت کابلی دسترسی دارید، این سرویس را غیرفعال نگه‌دارید. اشتباه نکنم مایکروسافت این سرویس را از ویندوز سرور 2003 به بعد راه‌اندازی کرده است. بعد از فعالسازی وای فای در ویندوز سرورهای قدیمی‌تر از ویندوز سرور 2012، ریستارت نیاز نیست.

چطوری وای فای را در ویندوز سرور فعال کنیم؟

همان‌طور که گفتیم این سرویس به صورت پیش‌فرض غیرفعال است و برای فعالسازی وای فای در ویندوز سرور باید وارد Server Manager شوید و روی گزینه Add Roles and Features کلیک کنید.

Add roles and features -فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

در منوی بعدی روی Next کلیک کنید.

فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

سپس روی Roles based installation کلیک کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

Roles based installation - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

در گام بعدی باید انتخاب کنید روی کدام سرور نصب شود که چون ما فقط یک عدد سرور داریم، پیش‌فرض‌ها را درنظر می‌گیریم و سپس روی Next کلیک می‌کنیم.

ُSelect-destination-server - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

گام بعدی لیست Roleها را نشان می‌دهد که برای این آموزش ما نیازی به نصب هیچ‌کدام نداریم. پس روی Next کلیک می‌کنیم.

select-server-roles - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

گزینه‌ای که منتظرش هستید در این بخش قرار دارد. لیست Featureها را در تصویر زیر می‌بینید که Feature مربوطه یعنی Wireless LAN Service را انتخاب می‌کنیم و سپس روی Next کلیک می‌کنیم.

ُSelect-Wireless LAN Service- فعال سازی وای فای در ویندوز سرور
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

در نهایت برای تایید فرآیند نصب، روی install کلیک کنید. چون نصب این ویژگی نیازمند ریستارت است پس تیک گزینه Restart را هم بزنید. البته اگر نزنید هم مشکلی نیست و خودتان می‌توانید پس از نصب به صورت دستی سرور را ریستارت کنید.

Confirm-installation - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

فرآیند نصب بلافاصله بعد از کلیک روی Install شروع می‌شود.

Installation-progress - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

فعالسازی WLAN service در ویندوز سرور

کمی صبر کنید تا فرآیند نصب به اتمام برسد و پس از نصب شدن و ریستارت شدن سرور باید یک دستور را اجرا کنید تا سرویس وای فای فعال شود. می‌توانید وارد قسمت سرویس‌ها شوید و این سرویس را فعال کنید که در بخش سرویس‌ها به نام WLAN AutoConfig service معروف است. یا از طریق دستور آن را فعال کنید. برای راحتی ما از طریق دستور این سرویس را فعال می‌کنیم. پاورشل را باز کنید و دستور زیر را در آن تایپ کنید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

net start WlanSvc
net start WlanSvc
فعال سازی وای فای در ویندوز سرور از طریق پاورشل

در نهایت برای فعال کردن وای فای در ویندوز سرور روی قسمت Connectionها کلیک کنید و وای فای موردنظر را انتخاب کنید و با وارد کردن پسورد وای‌فای به شبکه وایرلس متصل شوید.

نصب و فعال سازی وای فای در ویندوز سرور از طریق دستور پاورشل

برای انجام مراحل بالا کافیه که دستورات زیر را به ترتیب در محیط پاورشل وارد کنید تا نصب انجام شود.

Install-WindowsFeature -Name Wireless-Networking

پس از وارد کردن دستور بالا Feature، Wireless LAN Service نصب می‌شود و سپس نیاز به یک ریستارت دارید که با دستور Restart-Computer سرور ریستارت می‌شود و در نهایت با دستور زیر که در مرحله قبلی هم انجام دادیم سرویس وای فای فعال و استارت می‌خورد.

net start WlanSvc

در نهایت سرویس وای فعال فعال و آماده استفاده می‌شود. هر چند فعال سازی وای فای در ویندوز سرور یک ریسک امنیتی است ولی در شرایط اورژانسی چاره‌ساز است.

بیشتر بدانید: چطوری مشکلات وای فای و شبکه وایرلس را برطرف کنیم؟

اگر وای فای فعال نشد چیکار کنیم؟

اول از همه باید درایور کارت شبکه وایرلس را نصب کرده باشید که این وای فای فعال شود. پس اگر درایور آن را نصب نکرده‌اید یا از آن مطمئن نیستید به بخش Device Manager بروید و از آن اطمینان حاصل کنید.

اگر درایور را نصب کرده‌اید ولی باز هم وای فای فعال نیست یک‌بار Reset Network انجام دهید. تا همه تنظیمات شبکه به حالت اولیه بازگردد. وارد تنظیمات ویندوز سرور شوید با کلیدهای ترکیبی WIN + I و سپس از بخش Network & Internet و سپس در قسمت Status این گزینه را پیدا می‌کنید.

Reset-Network - فعال سازی وای فای در ویندوز سرور

راه‌کار بعدی این است که بایوس را چک کنید که اگر گزینه‌ای به نام Wireless LAN Support بود، آن را در حالت Enabled قرار دهید. اگر این سرویس را روی لپ‌تاپ نصب می‌کنید، چک کنید که دکمه فیزیکی برای روشن کردن وای فای روی لپ‌تاپ موجود است یا خیر. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. بامادون را به دیگران هم معرفی کنید.

منبع: بامادون | کپی و نشر مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.

این مقاله براتون مفید بود؟

کامبیز ذوقی
کامبیز ذوقی هستم بنیان‌گذار وب‌سایت بامادون ، کارشناس شبکه‌های کامپیوتری مایکروسافت. سعی میکنم اکثر اوقات چیزی در مورد کامپیوتر یاد بگیرم و روی رشد شخصی خودم کار کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هجده =

تا 77 درصد تخفیف بهاره روی تمامی آموزش‌ها